Sommerferie 2009

Uge 26 - 27 - 28 - 29

2. del

Vi var så heldige at finde en p-plads lige i udkanten af byen                                               Charmerende brostensbelagte stejle gader - igen en meget velholdt og ren by.

Lør. d. 27/6  Temp. 30º

I dag går turen til Saint Emillon. Jens Jørgen er meget vin interesseret, og havde været i byen før - på en vinrejse i forbindelse med sit arbejde. Vi andre ville også gerne se

byen, som går tilbage til forhistorisk tid , med stejle og smalle gader. Byen er blevet opkaldt efter en munk v/navn Emillon. Det var i tidernes morgen munkene der startede

den kommercielle vinproduktion i området.

St. Emilion.                                                                                                            Også her store niveau forskelle - i den øverste del af byen, kunne man få et blik ud

over byens tage og vinmarkerne.

St. Emilion.                                                                                                                             St. Emilion

Kirke i St. Emilion

Fik pizza på en restaurant.                                                                                                                             St. Emilion.

St. Emilion er omkranset af vinmarker, men er også en meget kendt vinby i bordeaux området - her vinmarker med lavendel i forgrunden. Vi købte ingen vin, da de var ret pebrede. Jeg købte til gengæld en lille vinstok (merlot noir)

På vejen hjem, kører man forbi en by ved navn Beynac - et - Cazenac. Man kan se byen på afstand, da den ligger højt oppe på en bjergtop, og skulle have udsigt over Dordogne. Byen så ret spændende ud, og vi var en 3 stykker der gerne ville se nærmere på den. Men vi fik ikke set byen, ej heller floden, men havnede istedet ude på en græsmark :-(((  Da det var sidst på eftermiddagen, var Ole's tålmodighed ikke så stor - så vi opgav at finde op i byen - måske vi en anden gang kan udforske denne by.

Var hjemme på campingpl. kl. 17.45

Bodil og jeg , har gang i kartoffel - skrælningen.                                                                                     Vi nød vore skyggepladser.

Søn. d. 28/6  Temp. 32º

Der lå en kirkegård i den lille by Grolejac neden for campingpladsen. Hver gang vi kørte forbi, snakkede vi om at studere den nærmere - så det skulle være i dag, hvis vi skulle nå det.

Vi havde set at det lignede drivhuse på afstand - men det gjorde det også da vi kom tæt på. Der var ingen af os, der havde set noget lignende før - så hvis der er nogen af læsererne, der ved hvad de "drivhuse" skal betyde, hører jeg gerne fra jer.

J:J: og Ole har været oppe i receptionen, for at afregne. 10 overnatninger:110 euro             Hygge efter arbejdet. Så er solsejlet pakket ned, og vi er klar til afgang i morgen.

Man. d. 29/6

Afg. fra campingpladsen kl. 10.05 Temp. 21º

Turen gik videre ad de små veje til Rodez og videre til Millau, hvor vi havde udset os en campingpl. www.campinglesrivages.com Vi nåede pladsen kl. 15.45 - en strækning på 249 km. Fik igen 2 skyggefulde pladser. Temp. 32º

En dejlig campingplads, som ligger lige op af floden Tarn. Rigtig gode toiletforhold. desuden cyklesti ind til byen Millau, som vi dog ikke benyttede (måske en anden gang) da vi

jo kun skulle have en overnatning. Vi kørte istedet de ca. 10 km. for at se verdens højeste vejbro.

Et storslået syn. Broen fører over floden Tarn og byen Millau, som mest er kendt for handske industri. Broen er en del af A75, som går fra Paris til Bèziers.

Broen er konstrueret af den franske bro-ingeniør Michel Virlogeux, i samarbejde med den engelske arketekt Norman Foster. Broen blev indviet af den franske president

Jacques Chirac tirsdag d. 14/12 2004

Broens længde: 2460 m - Broens højde: 343 m. (for sammenlining er højden på Eifeltårnet: 320,75 m.      Her Millau broen set fra campingpladsen.

Var lige nede for at dyppe fødderne i floden Tarn.                                                                                           Også andre var ude at bade i floden.

Tirs. d. 30/6

Afg. fra campingpladsen kl. 10.05 Temp. 28º Vi havde håbet på at komme på motorvejen, hvor Millau broen var en del af, men ifølge GPS'en havde vi lagt broen bag os.

Vi kørte efter en campingpl. i Nans - Les - Pins, da vi jo ikke vidste hvor lang tid, det ville tage at køre til Port Grimaut, hvor vi havde reserveret plads til d. 1/7. Vi tog motorvejen til Montpellier - Nimes - Arles og kørte fra motorvejen i Brignoles, for at finde campingpladsen. Vi gjorde et ihærdigt forsøg på at finde pladsen, men uden held.

De personer vi spurgte, rystede på hovedet, og kendte ikke til at her skulle være en campingplads. Vi blev så enige om at ta' chancen og køre til www.riviera-villages.com ved Port Grimaud, for at høre om vi kunne komme ind en dag før vi havde reserveret - det var ok. - så alle var glade. Vi ankom kl. 20.30 og fik igen 2 skyggefulde pladser.

Temp. 30º  Vi fik sat solsejl op - fik noget at spise, og gik tidligt til ro.

Ons. d. 1/7

Dejligt at stå op og kunne spise morgenmad under solsejlet, når vi egentlig først skulle ankomme i dag. Vi cykler lidt rundt på campingpladsen (var her også i 2006) og slapper af.

Billedet her er til ære for fotografen - det er mest Bodil der er grillmester                                           Aftenhygge under solsejlet. Senere på aftenen regn og torden.

Tors. d. 2/7

Cykler til marked i Port Grimaud.

Marked i Port Grimaud.                                                                                                                                                Marked i Port Grimaud

I 1962 købte den franske arkitekt Francois Spoerry et landområde uden for floden Giscle's udmunding i middelhavet, med det formål at forvandle det sumpede område til et

"Provencal" Venice. Et fantastisk system af kanaler og øer blev anlagt, hvor hoved ideen var at hver husejer skulle have mulighed for at have båden liggende lige udenfor deres huse. 2500 huse blev bygget, og alle er forskellige fra hinanden. I 1980'erne opdagede H. H. Hansen (stadsingeniør i Ebeltoft Kommune ) Port Grimaud - dermed blev tanke til virkelighed, med opførelsen af Øer Maritime Ferieby.

Vi købte kylling med hjem, som vi ville varme over grillen til aften. Senere på aftenen regn og torden 30º

Fre. d. 3/7

Vi besluttede os for at køre en tur til Cannes som ligger ca. 70 km. nord for campingpladsen. Vi var så heldige at finde en parkeringsplads i et p.hus der stødte op til film festival bygningen, så det var ret centralt.

Vi stod på et lille tog, som kørte rundt til de største seværdigheder, også op i den gamle bydel. Togturen varede en time og vi følte at vi fik en masse ud af den tur.

En af handelsgaderne.                                                                                                                 Her er vi oppe i den gamle bydel, med en fantastisk udsigt.

Udsigt fra den gamle bydel.                                                                                                                                          Den gamle bydel.

Cannes.                                                                                                                                                                                  Cannes.

Film festival bygningen

Skulle også lige have et par blleder, af fliserne hvor de kendte havde sat deres håndaftryk.

Til forsiden

Det var nu på tide at komme tilbage til campingpladsen. En dejlig tur med smukke udsigter, men utrolig meget trafik, så man skal virkelig væbne sig med tålmodighed.