Sommerferie 2013

uge 27 28 29 30

1. del

Sommerferien i år: Først Bodensøen, så Lago Maggiore (den del der ligger i Schweiz) hvor vi havde reserveret 10 dage sammen med vore børn. Dernæst Gardasøen og på vej hjem Østrig.

Fre. d. 28/6

Afg. hjemmefra kl. 15.05 Temp. 15º

Det styrtregnede hele vejen til grænsen - hvor vi gjorde lidt grænsehandel til ferien. Kl. 17.38 Der var rigtig mange vogntog, der havde fået samme ide, så vi måtte parkere et godt stykke fra indgangen. Da vi havde fået handlet og var kommet tilbage til bil og campingvogn, måtte vi ind og skifte til tørt tøj (endnu en fordel ved at have huset med)

regnen ville ingen ende ta'.

Kl. 21.00 kørte vi under Elben - og kl. 22.22 gjorde vi holdt for natten på rast Allertal. Det var alt for usigtbar til at fortsætte. Kørt 450 km. Temp. 14º

Lør. d. 29/6

Det havde regnet det meste af natten. Regnen kunne dog ikke ødelægge humøret - vi havde jo ferie :-))

Efter morgenmaden forlod vi Allertal kl. 9.15 og fortsatte ad motorvejen sydpå.

Ved vejarbejde på motorvejen, kom vi til at tage en forkert afkørsel, som bevirkede at vi kom til at køre på de små veje et godt stykke tid. Kom bl.a. igennem en hyggelig by ved navn Enheim. Endelig så vi skilt til motorvej, og straks efter var vi på rette vej igen.

Det regnede og regnede. Vi har en ide om, at når vi kører på ferie - kører vi bare fra regnen - det var ikke så let denne gang.

Det var stadig regnvejr, men dog med lidt ophold nu og da. Skyerne hang helt nede mellen træerne.

Atter regn. Der var nu skilte med navne på byer ved Bodensøen, så det tegnede heller ikke på tørvejr der.

Stod op til solskin - dejligt igen at se solen, efter al den regn. Vi kunne sidde ude under solsejlet og spise morgenmad, og besluttede at cykle en tur.

Lige efter byen Lindau kørte vi gennem Pfändertunnel 6,7 km.

Vi havde hjemmefra udset os en campingplads ved navn www.bregenzseecamping.at

Vi ankom til campingpladsen kl. ca. 18.00 Vi blev mødt af campingværten med ordene: Jeg kører nu, i kan selv finde jer en plads. Alt var bare oversvømmet og pladsen virkede ikke særlig hyggelig - og vi skulle trods alt bo her til fredag.

Vi havde kørt forbi en lille campingplads på vej her ud og ville vende tilbage for at høre om der var plads. Det var der, men også disse pladser var oversvømmet - det gjorde ikke så meget, for her var hyggeligt og vi følte os straks hjemme. Campingværten fortalte, at det havde regnet uafbrudt i en hel uge, og havde derfor kørt grus på, hvor vandet ikke kunne synke. Vi ankom til pladsen www.camping-mexico.at kl. 19.30 Kørt i dag 725 km. Ialt hjemmefra

1175 km.

Søn. d. 30/6

Der går en asfalteret cykelsti hele vejen rundt om Bodensøen - ren slaraffenland for cyklister, og da campingpladsen ligger ca. 100 m. fra søen, var det ret ofte at cyklerne blev taget i brug.

Der var ret mange luftskibe (zeppelinere) der fløj over området. Vi boede ved Bregenz i Østrig, men ikke langt herfra ligger den tyske by Friederichshafen, hvor zeppelinerne blev bygget, og skulle under 1. verdenskrig, bruges til rekognoscering over slagmarken. Navnet på luftskibet, er efter konstruktøren Graf Von Zeppelin.

Her kan historien om zeppelinerne læses http://historienet.dk/kw/zeppeliner

En dejlig dag, med en lang cykeltur og 30º  Grillede til aften - sad længe ude under solsejlet.

Man. d. 1/7

Under morgenmaden som vi fortærede under solsejlet, blev vi enige om en udflugt til øen Mainau.

Øen Mainau ligger ikke langt fra land forbundet ved en få hundrede m. lang bro i den nordlige del af Bodensøen på grænsen mellem Schweiz og Tyskland. De sidste 60 - 70 år er øen, der ejes af familien Bernadotte, og er i familie med det svenske kongehus, blevet udviklet og fremtræder i dag, som en blomsterø i et væld af farver.

Det var en dejlig tur derud, hvor vi fulgte den lille vej der går langs søen - smukke bindingsværkhuse

På vej ud til øen, over broen

En lang allè med gamle knudrede træstammer

Magnolia af en art?

Et nærbillede af magnolia?     Har fået svar fra en medcampist Blomstertræet er et Duetræ.

Et kæreste-/ægtepar?

Motiver fra den "vilde" afdeling

Man kunne godt se på blomsterne, at det havde regnet meget.

Blomsterænder

En påfugl

Ude på parkeringspladsen igen, var lige ankommet en bil med nonner, som var på vej ud på øen.

Det havde da været en ok oplevelse, men synes måske at stedet er lidt opreklameret - synes måske at Jesperhus Blomsterpark kan tåle sammenligning, bortset fra arealets størrelse.

Kom forbi dette sjove hus på vej hjem. På hjemvejen fik vi også en en anden oplevelse. For at køre tur omkring Bodensøen krydser man jo grænserne mellem Østrig, Tyskland og Schweiz. Pludselig bliver vi vinket ind til siden af politiet/toldere fra schweiz. De spørger om hvor mange sweizerfranc vi er i besiddelse af - da vi svarer 65 spørger de om det er tusinde :-)) Det lyder som om de tror på os - måske fordi vi ikke ligner nogen der har behov for skattely i schweiz :-))))))   Har også fået oplyst af samme medcampist, at de sjove huse er skabt af maleren/arkitekten Hudertwasser.

Udsigten fra solsejlet. Vi nød resten af dagen i solen og kunne sidde ude og spise til aften.

Tirs. d. 2/7

I dag vil vi cykle en tur ind til Bregenz for at handle.

På vej til Bregenz                                                            Måtte holde for toget/togene Tror mindst der kom 10 tog.

Vi fik handlet i et Spar supermarked - kun ca. 5 km. hver vej.

Ren afslapning resten af dagen.

Ons. d. 3/7

Regnet hele natten og igen her til morgen. Det var vores mening at køre til Schaffhausen - det store vandfald i Schweiz, men på grund af vejret blev vi hjemme.

Det blev til hygge indendøre - ikke meget ved at køre en tur, når sigtbarheden var så dårlig. :-((

Tors. d. 4/7

Igen regn fra morgenstunden.

Det fortsætter med at regne hele dagen - vi hygger indendøre og lader os ikke slå ud af lidt regn - vi har jo næsten lige taget hul på ferien. Vi gør klar til at køre videre i morgen, og tager solsejlet ned. Det gør ikke så meget at det er vådt - det skal jo slås op igen i morgen:-)

Ang. campingpladsen, synes vi at den var rigtig hyggelig (familieejet 2 generationer) Toiletforholdene var pæne og rene. Vi kunne bestille morgenmad hver dag, men ikke ret meget andet - det gjorde ikke så meget, vi boede jo i cykelafstand fra flere supermarkeder.

Fre. d. 5/7

Ole gik op for at afregne. 6 overnatninger 196,80 euro ialt

Afg. fra campingplads kl. 10.40 Temp. 18,5º

Vi var på vej til Lago Maggiore (den del der ligger i Schweiz) hvor vi skulle mødes med begge børn og deres familie. Vi havde alle været ved Maggiore før, men da var det i den italienske del. Det var en dejlig tur med smukke udsigter.

På vej til Lago Maggiore

På vej til Lago maggiore

Efter tunnelen, tror vi at vi måske har misset et skilt - ihvertfald var vi kommet ud på de små veje - ikke fordi det var et problem - både bil og campingvogn kunne sagtens være der.

Vi kører igennem San Bernadino tunnel 6,6 km.               Stadig smukke udsigter

Vi kørte også gennem små hyggelige byer, med brostensbelagte gader.

Hyggelige landsbyer

Kl. 14.15 ankom vi til www.campingtamaro.ch Temp. 30º  NB. det første billede er taget ved afrejse .

Vi var de første ankomne. Mikkel og Jane ankom kl. 16.oo og kom direkte fra DK med 1 overnatning . Jesper og Helene ville først ankomme lørdag.

Så er vi kommet på plads og har fået besøg.

Afslapning og hygge resten af dagen.

Lør. d. 6/7

Jesper og Helene ankom kl. 16.00 De kom direkte fra Gardasøen, og havde bestilt en kæmpe plads, som først var ledig lørdag. Den plads nød vi alle godt af, da der var plads til både campingvogn, og hyggeplads i skyggen

sidst på eftermiddagen.

Ren afslapning og hygge resten af dagen. Temp. 30º

Søn. d. 7/7

Ole og jeg, cyklede tur ved Maggiore Søen. Også her var de fineste cykelstier, som vi flittigt benyttede.

Flere steder langs søen, er der små og store restauranter, så det er intet problem at få lidt væske i varmen.

Flere ænder kom på besøg hver dag - det var ret populært hos de små. Her der det Mathilde og Mille der fodrer ænderne.

Man. d. 8/7

Smuk tur langs søen.

Fra campingpladsen, som ligger lige ned til søen, er der gratis færgeafgange flere gange dagligt, til de nærliggende byer. Her er vi på vej til Locarno og kan skimte campingpladsen mellem træerne.

Kun Jesper og Helene m/familie blev hjemme - Jacob tog dog med os.

Locarno er den tredjestørste by (15.000 indb.) i den italiensktalende kanton Ticini. Byen ligger smukt i nordenden af Lago Maggiore, hvor byen er bygget på en slags terrasser - skrånende ned mod søen.

Vi opdagede også en gammel borg - men har ikke kunnet finde noget om den.

Byens torv var omkranset af lange arkader med et væld af butikker - det var også her vi spiste frokost.

Flot udsmykning

Her kan man rigtig fornemme byens smukke placering.

Et kæmpe platantræ                                                      Her sidder vi og venter på færgen, med trætte ben :-))

En lille lystbådehavn.

På vej hjem kan vi igen skimte "vores" campingplads. En dejlig sejltur på omkring 15 min. og ikke at forglemme gratis :-))

Da vi kom hjem, var skyerne forsvundet om bag bjergene - det skete ret ofte, at der kom mørke skyer ind - men sjældent blev til noget.