Sommerferie 2008

uge 27-28-29-30

2. del

Lør. d. 19/7

I dag har vi besluttet at køre tur på den østlige del af øen.

Det viser sig, at den ikke er nær så "turistet" som den vestlige del.

Smuk natur overalt på Elba

Rundt på østsiden af øen. Billedet til højre - på jagt efter et bjergstykke fra Elba - til at pynte hjemme i haven - Ole laver lidt vrøvl, og mener at vi har vægt nok :-)) men det er blevet lidt af en tradition og det er min form for souvenir (særlig flotte fra Elba skinner over i det grønne)

Her er så de 2 "guldklumper" jeg fik med hjem - placeret hjemme i haven - de er da flotte ikke?

På Elba findes utrolig mange agaver. Det fortælles at planten kan blive op til 100 år inden den blomstrer, hvorefter den så til gengæld dør.

Rundt på østsiden.

Rundt på østsiden

Tydeligvis ikke så mange turister her på den østlige del af Elba - men lige så smukt - bare en anden natur

Søn. 20/7

Dasedag - var ved stranden og ellers afslapning, og hygge med børnene.

Man. d. 21/7

Jesper og Helene havde været på Elba før, og det var dem der fik os overtalt til at besøge øen - hvilket vi bestemt ikke har fortrudt.

De boede da på en campingplads, der var bygget i terrasser og med fantastisk udsigt www.campingscaglieri.it som også bevirkede at der var mange trapper der skulle forceres til og fra stranden.

Vi blev enige med Jesper og Helene  om at besøge denne strand i dag. Mikkel og Jane ville støde til os senere på dagen.

Scaglieri - stranden ligger i en lille lagune på nordvestøen, og er et utroligt idyllisk sted.

Barnebarnet Jacob "Den lille havmand"

Stranden ved Scaglieri virkede ikke så børnevenlig, som den strand vi boede ved - her kom der nogle voldsomme bølger ind, en gang imellem.

Scaglieri stranden.

Var hjemme på campingpladsen sidst på eftermiddagen.

Vi havde bestilt bord på en restaurant, der lå lige uden for campingpladsen, hvor vi alle ville spise til aften (Vi var trods alt 11 pers.) Alt var optaget, da vi kom, så vi var glade for at vi havde reserveret plads.

Restauranten ligget højt, og med den dejligste udsigt.

Så er vi alle nået til desserten.                                                                              Mille og Jacob.

Dejligt med en is.                                                                                                      Udenfor restauranten agaver i blomst.

Mørket sænker sig, og vi slutter aftenen med en godnat drink rom/cola el. bare cola. Jacob nyder at sidde blandt de voksne, de små er lagt i seng.

Tirs. d. 22/7

Sidste dag på Elba

Dagen blev brugt til ren afslapning ved stranden - derefter nedtagning af solsejl og ellers blev der gjort klar til afrejse næste dag.

Vi hentede mad fra pladsens restaurant til aften.

Ons. d. 23/7

Afregning: 9 overnatninger for 2 voksne 165,50 Euro

Afg. fra campingpladsen kl. 7.30 var i Portoferraio kl. 8.05 Færgen sejlede kl. 8.40

Mens' vi venter, var der lige nogen der kunne nå lidt morgenmad.                                      Overfarten - var i Piombino kl. 9.50

Vi fik alle taget afsked med hinanden. Jesper og Helene kører til Fiberbrunn i Østrig - Mikkel og Jane kører ud på Lidoen. Ole og Jeg har udset os en campingplads i Brixen, men da vi ankommer, viser det sig at den er fuldt optaget - En rask beslutning, og vi kører til www.caravanparksexten.it

I Brixen kører man ind i Pustertal og følger vejen ind til Sexten. Vi havde været der før men huskede ikke at vejen dertil var så smuk.

Campingpladsen ligger utroligt smukt i en højde af 1500 m. men der er koldt om aftenen lige så snart solen er gået ned - og ligeså om natten

Campingpladsen er 4 stjernet, med utrolig flotte sanitære forhold. Vi ankom kl. 20.15 og var heldige at få den sidste plads. Temp. 13º

Tors. d. 24/7

Vi frøs i nat - vi havde trods alt kun sommerdyner med på ferie og jeg tror at temp. var nede i nærheden af frysepunktet - nå det må vi huske i aften. Her til morgen, det skønneste vejr mellem 22 og 25º

Vi havde kun en hel dag i dette område, inden hjemturen, så vi var tidlig færdig med morgenmaden, og så ud at se på omgivelserne.

Der er noget facinerende over Dolomitterne - lidt eventyragtigt - golde - barske - smukke - dragende (Ja det er så min mening)

Vi kørte tur i Hochpustertal - første stop Kreuzpass 1636 m.

Vi kørte videre til byen Misurina, hvorfra vi kunne se Drei Zinnen.

Her Lake Misurina, som er 2,6 km. lang og 5 mtr. dyb. Det var netop på denne sø, at man i 1956 ved Vinter-OL i Cortina d'Ampezzo afholdte speed skating arrangementer. (I øvrigt sidste gang speed skating blev afholdt på naturlig is)

Vi spiste lidt frokost i Misurina.

Vi fandt ud af, at der gik en betalingsvej op mod de tre tinder, så det måtte da prøves ( 20 euro)

En flot tur - og vi kom virkelig nærmere de tre tinder.

Vi kunne se, at der gik en sti længere nede - sikkert et utroligt smukt område at vandre i, men det var vores kondi ikke lige til :-))

Hvis man ser godt efter kan man godt ane, at der går mennesker nede på stien.

En utrolig flot udsigt oppe fra parkeringspladsen. Efter nedkørslen, fortsatte vi til San Stefano, og for at komme dertil kørte vi gennem Comelico tunnellen på 4 km. der åbnede d. 31/7 1986, og er den anden længste tunnel i Veneto.

Vel hjemme igen - hygge foran campingvognen. Vi spiste på pladsens restaurant til aften og det kan godt anbefales - veltilberedt mad i hyggelige omgivelser. En flot aftenhimmel - det ser ud som om der også kan blive koldt i nat, så vi tænder for gulvvarmen.

Fre. d. 25/7

Det var dejligt lunt at spise morgenmad inde i campingvognen, i forhold til igår morges.

Ole gik op for at betale, for de 2 overnatninger vi havde haft. 76,72 euro alt incl.

Vi var klar til at køre kl. 10.30 med en temp. på 17º. Da vi kørte gennem Sexten, kunne vi se at der var marked, som havde tiltrukket en del mennesker.

Motorvejen nåede vi kl. 12.00 og temp. havde nu sneget sig op på 25º.

Kl. 20.30 kørte vi ind på rast Grosenmoor, og blev der for natten 27º.

Lør. d. 26/7

Afg. rast kl. 08,10 Temp. 21º

Ca 130 km. syd for Hamburg, holdt vi i kø en time - Under elben kl. 14.00 Temp. 30º og ingen kø men meget meget langsom trafik helt til den danske grænse.

Handlede lidt ved grænsen og var hjemme i Egå kl. 20,50 Temp. 25º

Endnu en dejlig ferie var slut. Km. kørt ialt 4991 Strækningen fra Sexten og hjem 1459 km.